Co to jest reklama zewnętrzna i ile kosztuje?

Mówi się, że reklama jest dźwignią handlu. Rozpoznawalność danej marki jest niezwykle istotna z punktu widzenia prowadzenia działalności gospodarczej. Nawet najlepsze produkty czy usługi nie znajdą swoich nabywców, jeśli ci nie będą kojarzyć nazwy marki lub profilu działalności. Reklama zewnętrzna to promocja firmy skierowana do osób, które chcemy zainteresować naszym produktem. W tej kategorii znajdują się billboardy i różnego rodzaju standy reklamowe. Wszystkie z nich mają mnóstwo zalet.

Czy reklama zewnętrzna jest skuteczna?

Na ulicach czy chodnikach spotkamy powszechne elementy reklamowe takie jak billboardy czy standy, ale też te mniej typowe, jak citylighty, ekrany czy reklamy pneumatyczne. Pomysły marketerów nie znają granic, wszystkie jednak mają jedną, główną zasadę – mają być skuteczne, ale nie irytujące. Zły dobór formatu reklamowego może bowiem wywołać skutek odwrotny do zamierzonego. Niezwykle istotny jest także dobór odpowiedniego wykonawcy i miejsca, a także chwytliwość sloganu i rozwiązania graficzne. Pamiętajmy, że przyszły klient oceni reklamę natychmiast po jej zauważeniu. To, jakie zrobi pierwsze wrażenie, zdecyduje o jej opłacalności.

Rodzaje reklam zewnętrznych

Rynek co prawda stale kusi właścicieli firm nowymi typami reklam, jednak tu wyróżnimy kilka najczęściej stosowanych. Listę warto rozpocząć od szyldów umieszczanych nad siedzibą firmy. Zazwyczaj nie mają one wpływu na rozpoznawalność marki, tylko informują potencjalnego klienta o umiejscowieniu jej siedziby. Rozszerzeniem tego rodzaju reklamy może być “potykacz”, czyli charakterystyczne rozwiązanie stosowanie na chodnikach. Zazwyczaj z boku przypomina trójkąt bez podstawy. Często są to tablice informujące o usługach lub aktualnych promocjach oferowanych przez firmę. To format, który może przyciągnąć do naszego punktu przechodniów.

Inną formą reklamy są billboardy. Te mniejsze są stosunkowo niedrogie w produkcji. Miejsce wyznaczone do ich ekspozycji również nie będzie należeć do kosztownych. Wersje największe, tzw. wielkoformatowe są już zupełnie inne. Zazwyczaj ich powierzchnia przekracza 100 metrów kwadratowych, w związku z czym cena ich produkcji jest wysoka, podobnie jak koszty dzierżawy miejsca reklamowego. Warto zwrócić uwagę także na cityscrolle (billboard zwijany i współdzielony) oraz na reklamy umieszczane na środkach publicznego transportu.

Nietypowe rozwiązania

Popularne są także citylight lub backlight, czyli panele reklamowe podświetlane od spodu. Przedsiębiorcy decydują się na taką formę promocji ze względu na doskonałą widoczność plakatu w nocy. Reklamy tego typu przeważnie montowane są na wiatach przystanków autobusowych czy w bliskim sąsiedztwie galerii handlowych. W większych miastach spotkamy także duże telebimy z LEDową matrycą, które stale wyświetlają obraz reklamowy danej firmy. Zazwyczaj są umieszczane w miejscach najbardziej zaludnionych, takich jak skrzyżowania, dworce, główne arterie miasta czy centra handlowe.

Warto także wspomnieć o reklamie pneumatycznej, zwanej również dmuchaną. To mobilna reklama wykonana z trwałej folii, która może przybierać dowolne formy. Na rynku spotkamy głównie powiększone atrapy produktowe czy logowanie marki, a także slogany. Większe firmy korzystają nawet z balonów bezzałogowych czy sterowców, które przynoszą duże efekty, lecz są bardzo kosztowne. Dobrze sprawdzają się także namioty lub bramy.

Na co zwracać uwagę przy wyborze rodzaju reklamy zewnętrznej?

Najważniejszy jest oryginalny projekt oraz wykonanie. Reklama powinna budzić zainteresowanie potencjalnych klientów już w pierwszej chwili, kiedy ją zobaczą. Warto zastosować czcionki, kolory i zdjęcia, które dobrze opisują profil działalności i doskonale do niej pasują. Wszystkie elementy powinny być spójne i czytelne.

Ile kosztuje reklama zewnętrzna?

Ciężko jednoznacznie stwierdzić, ile kosztuje reklama zewnętrzna, gdyż wszystko zależy od umiejscowienia, wielkości reklamy i jej formatu. Koszt dzierżawy standardowego miejsca pod billboard wynosi około 600-1200 zł, zaś pod billboard wielkoformatowy – nawet kilkadziesiąt tys. złotych miesięcznie. Równie kosztowny jest frontlight w centrum miast, za który trzeba zapłacić nawet do 40 000 złotych w najbardziej zaludnionych miejscach. Warto zatem skorzystać – przynajmniej na początku – z tańszych możliwości, takich jak te oferowane przez firmę drukwroclaw.pl To dobry i sprawdzony start.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.